Groep mensen doet enthousiast mee met een training.

De kracht van herhaling: zo blijven trainingen interessant!

Informatie die essentieel is voor alle medewerkers, zoals (voedsel)veiligheid, moet altijd paraat zijn. Dit is een terugkerend thema tijdens audits: hoe zijn de medewerkers getraind?

Veel bedrijven hebben dit goed geregeld, bijvoorbeeld door een jaarlijkse e-learning. Herhaling zorgt ervoor dat medewerkers de informatie onthouden – dat is de kracht van herhaling.

Maar herhaling kan ook leiden tot verveling. Medewerkers herkennen de learning en denken: “Daar gaan we weer….” Dit kan leiden tot gemopper en snel doorklikken zonder de informatie zorgvuldig door te nemen. In dit soort situaties hebben we het over de klacht van herhaling.

Gelukkig zijn er manieren om herhaling interessant en effectief te houden:

💠 Gebruik een samenvatting: Maak een beknopte versie van de e-learning en gebruik deze voor herhaling. Verwijs naar de volledige versie voor extra informatie.

💠 Herhalingsmodule met opdrachten: Ontwikkel een module met opdrachten. Als de opdracht goed wordt uitgevoerd, is de kennis nog aanwezig. Zo niet, dan wordt de deelnemer door de originele module geleid.

💠 Direct naar de toets: Bied de mogelijkheid om direct naar de toets te gaan. Bij een goed resultaat is de kennis nog paraat. Bij een onvoldoende is het doornemen van de module verplicht voordat de toets opnieuw kan worden gedaan.

💠 Verschillende versies: Creëer verschillende versies van de e-learning, waarbij telkens één onderwerp wordt uitgelicht. Hierdoor komen verschillende aspecten uitgebreider aan bod, wat de kans vergroot dat alles goed wordt doorgelezen.

Een andere optie is om periodiek een training te geven in plaats van een e-learning. Hierbij kun je actuele onderwerpen bespreken die niet jaarlijks spelen. Vragen kunnen direct gesteld en beantwoord worden en er is ruimte voor discussie.

Herhalen hoeft dus niet vervelend te zijn. Zorg ervoor dat in jouw bedrijf de kracht van herhaling geldt, en niet de klacht van herhaling.

Vrouw en man studeren samen

Tips voor de ondersteuning van operators bij werkplekopleiden

Bij een werkplekopleiding leren de deelnemers zelfstandig, maar dit betekent natuurlijk niet dat ze er alleen voor staan. Collega’s, mentoren en de opleidingscoördinator staan allemaal klaar om de deelnemers te ondersteunen. Voor deelnemers kan het een hele uitdaging zijn om de opleiding succesvol af te ronden terwijl de productietaken ook doorgaan. Ben jij opleidingscoördinator of mentor? Dan delen we graag een aantal waardevolle tips met jou die echt werken. Daarmee kun je jouw collega’s ondersteunen en zo helpen met leren.

Tip 1: Go with de flow

In drukke periodes kunnen de modules van de opleiding voor deelnemers als overweldigend ervaren worden. Vertel regelmatig dat ook kleine stappen vooruitgang betekenen. Moedig je collega’s aan om te kijken naar wat wel past binnen hun dagelijkse werkzaamheden. Leg de focus op het behalen van kleine doelen. Door te ondersteunen bij het leren in drukke periodes, help je je collega’s om in het leerritme te blijven

Tip 2: Help bij het maken van een plan

Een goede planning is cruciaal voor het succes van deelnemers in hun werkplekopleiding. Bespreek met de deelnemers hun persoonlijke opleidingsplan en kijk hoe dit past bij hun andere verplichtingen. Plan minder opleidingsactiviteiten in heel drukke weken. Zoek samen naar rustige periodes waarin meer tijd is om te leren. Zo maak je het persoonlijke opleidingsplan écht persoonlijk en passend voor de deelnemer.

Tip 3: Stimuleer samenwerking

Moedig deelnemers aan om gebruik te maken van de ondersteuning die beschikbaar is, zoals de mentor en hun collega’s. Help hen om de waarde in te zien van samen leren en ervaringen delen. Stimuleer deelnemers om contact te leggen met collega’s die dezelfde module volgen en organiseer mogelijkheden voor samenwerking en kennisuitwisseling.

Tip 4: Ondersteun met visuele leertechnieken

Bied ondersteuning aan deelnemers bij het maken van visuele leertechnieken. Help hen om te ontdekken op welke manier zij het best informatie onthouden. Help hen vervolgens bij het maken van (stroom)schema’s, snelle schetsen, foto’s of video’s. Moedig de deelnemers aan om deze technieken vaker te gebruiken om taken en informatie beter te begrijpen en te onthouden. Door hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van visuele leertechnieken, help je hen om hun leerefficiëntie te verbeteren en hun leerresultaten te optimaliseren.

Door je collega’s te ondersteunen bij hun opleiding, draag jij bij aan het leerproces en leersucces.

Het woord 'obstacle' wordt uitgegumd.

Overwin leerobstakels en optimaliseer zo werkplekopleiden

Tijdens werkplekopleiden kunnen medewerkers verschillende obstakels tegenkomen die hun leerproces verstoren. Door bewust te zijn van deze hindernissen, kun je ervoor zorgen dat ze geen spelbreker worden. Hieronder zie je enkele van de meest voorkomende leerobstakels en hoe je hiermee kunt omgaan.

Tijdgebrek en hoge productiedruk

Tijdgebrek is vaak het grootste struikelblok. Medewerkers vinden het moeilijk om naast hun reguliere werkzaamheden tijd vrij te maken om te leren. Een hoge productiedruk kan leren ook in de weg staan. Door hierover in gesprek te gaan met teamleiders en mentoren, kun je afgebakende opleidingsmomenten vinden. De aanwezigheid van opleidingsmomenten benadrukt het belang van opleiden. Dit zorgt ervoor dat medewerkers ook eerder hun opleidingstijd nemen.

Kloppen de verwachtingen?

Het is cruciaal om realistische verwachtingen en doelen te stellen voor het leerproces. Houd in het persoonlijk opleidingsplan rekening met de beschikbare tijd en het leervermogen van de medewerker. Stel een opleidingsplan bij als leren meer tijd vergt dan verwacht. Zo verminder je stress en vergroot je de kans op succes.

Overweldiging en onvoldoende ondersteuning

Overweldiging kan optreden als medewerkers te veel informatie tegelijkertijd ontvangen. Bied structuur door de modules stapsgewijs beschikbaar te maken en zorg voor voldoende ondersteuning en begeleiding gedurende het leerproces.

Technische Uitdagingen

Een leeromgeving die niet goed werkt kan een groot obstakel vormen bij het leren. Een leeromgeving die op orde is en functioneert is een eerste vereiste. Naast technisch goed functioneren, willen medewerkers ook met hun vragen rondom de leeromgeving bij iemand terecht kunnen. Zorg dat er ruimte is om vragen te stellen over de leeromgeving en/of andere leerhulpmiddelen.

Persoonlijke uitdagingen

Faalangst, dyslexie of de taal niet voldoende machtig zijn, zijn allemaal persoonlijke uitdagingen. Deze kun je niet voorkomen, je kunt deelnemers wel ondersteunen, zodat zij zo min mogelijk last ervaren. Ben creatief met oplossingen, iedere uitdaging is oplosbaar.

Voorkomen blijft beter dan genezen

Door obstakels te identificeren en aan te pakken, creëer je een effectief werkplekopleidingsprogramma dat medewerkers ondersteunt en motiveert om te leren en te groeien. Nog fijner is het als je de obstakels kunt voorkomen. Dit doe je bijvoorbeeld door goede randvoorwaarden te creëren en een ondersteunende omgeving te bieden vanaf het begin van het opleidingsproces. Zo leg je een stevige basis voor succes en groei binnen jouw organisatie.