Productieomgeving met twee mensen. Een legt uit, ander kijkt en let op.

10 redenen waarom bedrijven kiezen voor werkplekopleiden

Denk je bij opleiden aan een trainer die een groep mensen uitlegt wat er van hen wordt verwacht? Gelukkig is dat beeld inmiddels achterhaald. Classroomtrainingen, zoals die tegenwoordig worden genoemd, zijn weliswaar interactiever dan een aantal jaar geleden. Toch kiezen veel bedrijven ervoor om trainingen uit de trainingsruimte te halen en naar de plek te brengen waar de kennis nodig is: op de werkplek. En dat is niet vreemd, werkplekopleiden is een efficiënte manier om medewerkers expert te maken op hun werkplek.

Dat bedrijven kiezen voor werkplekopleidingen om goed opgeleid personeel te krijgen, dat spreekt voor zich. Maar welke andere redenen hebben bedrijven voor deze keuze? We zetten de tien meest genoemde redenen voor je op een rijtje.

  1. Minder fouten in productie

Fouten in productie zijn duur. Soms betekent een fout dat een product niet veilig is en dus niet naar klanten mag. Andere fouten kunnen opgelost worden, maar dit kost tijd, dus ook geld. Fouten worden zelden bewust gemaakt, zij ontstaan vaak door onkunde. Werkplekopleiden zorgt ervoor dat er vaker in één keer goed wordt geproduceerd.

  1. Kennisniveau van medewerkers verhogen

Processen in de levensmiddelenindustrie worden steeds ingewikkelder. Het is daarom belangrijk dat medewerkers voldoende kennis over hun proces hebben. Werkplekopleiden zorgt ervoor dat medewerkers niet zomaar op knoppen drukken, maar echt snappen waarom ze een knop indrukken.

  1. Excellente score bij audits

Klanten eisen aantoonbare kwaliteit. Een van de manieren om aan te tonen dat je kwaliteit levert, is het behalen en behouden van certificaten. Hiervoor krijgen bedrijven jaarlijks audits. Opleiden wordt steeds belangrijker voorafgaand aan audits. Een goede werkplekopleiding zorgt voor een excellente score op dit punt.

  1. Een warm welkom voor nieuwe medewerkers

Een goede werkplekopleiding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers snel wegwijs worden op hun werkplek. Een opleiding die klaarstaat en een mentor die er is voor begeleiding en steun, zorgen voor een welkom gevoel bij de nieuwe medewerker. Bovendien zorgt een werkplekopleiding voor een sneller inwerkproces. Afhankelijk van de werkplek, kan dit de inwerktijd tot 50% verkorten.

  1. Inzicht in inzetbaarheid van personeel

Een werkplekopleiding maakt het inzichtelijk welke taken iemand al beheerst. Daardoor ontstaat er inzicht in wie op welke werkplek inzetbaar is. Wanneer er op een werkplek onvoldoende mensen inzetbaar zijn, komt dit snel in beeld en kan er adequaat gehandeld worden.

  1. Kennis borgen

In bedrijven is veel kennis aanwezig, deze kennis is niet altijd netjes vastgelegd. Wanneer kennisdragers een bedrijf verlaten, bijvoorbeeld omdat ze gaan genieten van hun pensioen, verlaat ook hun kennis het bedrijf. In werkplekopleidingen kan deze kennis worden vastgelegd en overgedragen aan de nieuwe generatie.

  1. Leren zonder drempels

Leren is niet voor iedereen vanzelfsprekend, zeker niet als het al een poos geleden is dat iemand iets heeft geleerd. Werkplekopleiden houdt daar rekening mee en haalt de drempels, die mensen tegenhouden om te leren, weg. De opleiding is altijd op maat en sluit daarom aan op het (begin)niveau van de deelnemer. Kennis die niet direct toegepast kan worden? Die laten we buiten de opleiding!

  1. Een eigen bedrijfsschool

Blijven leren wordt steeds belangrijker binnen bedrijven. Het is dan ook logisch dat veel bedrijven kiezen voor een eigen interne opleiding. Trainingen worden niet langer gezien als een vrijblijvend iets dat één keer per jaar langskomt. Bedrijven kiezen ervoor om de verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen opleidingen. Een eigen bedrijfsschool straalt uit dat je het blijven ontwikkelen van je personeel belangrijk vindt.

  1. Een helder groeipad voor medewerkers

In productie zijn vaak verschillende functies actief. Niet altijd is het duidelijk welke eisen er aan functies worden gesteld. Of er zijn wel eisen, maar het is lastig objectief waar te nemen of je daaraan voldoet. Werkplekopleiden kan helpen bij het verhelderen van het groeipad. Door (deel)opleidingen aan functies te koppelen, is het voor iedereen duidelijk wanneer je kans maakt om door te stromen naar een volgende functie.

  1. Voldoen aan wetgeving

Medewerkers in levensmiddelenbedrijven hebben bepaalde kennis nodig. Bedrijven moeten hun medewerkers aantoonbaar scholen op het gebied van (voedsel)veiligheid. In een werkplekopleiding kun je dit perfect borgen.

Bonus: personeel dat met plezier bij jouw bedrijf blijft

Naast deze redenen heeft werkplekopleiden nog meer voordelen. Een van deze voordelen is een mooie bonus: medewerkers blijven langer bij het bedrijf. Doordat mensen nog beter worden in hun werk, gaan ze hun werk nog leuker vinden. Hierdoor ontstaat meer werkplezier. Als mensen meer plezier hebben in hun werk, is de kans groot dat ze hun werk langer blijven doen. In een tijd van krapte, is dat een mooie bonus die werkplekopleiden oplevert!

Benieuwd wat werkplekopleiden voor jouw bedrijf oplevert? Maak een vrijblijvende afspraak met ons, we komen het je graag vertellen.

Vrouw op een fiets

Eens geleerd, blijft bekwaam?

Waarom verleer je fietsen niet? Het antwoord is eenvoudig: omdat je dit heel vaak hebt gedaan. Zo vaak, dat de verbindingen tussen je zenuwcellen zo sterk zijn geworden, dat dit als het ware ingeslepen is.

Bij leren speelt herhalen een belangrijke rol. Door herhalen beklijven kennis en vaardigheden beter. Als je iets vaak herhaalt, kun je het ook gemakkelijker terughalen op het moment dat je de kennis nodig hebt. Heel belangrijke dingen, worden daarom regelmatig herhaald. Denk maar aan onderwerpen als HACCP en veiligheid. Deze worden bij bedrijven jaarlijks herhaald, om ervoor te zorgen dat iedereen (voedsel)veilig werkt.

Werkplekmodules herhalen

Bij het invoeren van werkplekopleiden krijgen we vaak de vraag of een werkplekmodule ook herhaald moet worden. Het antwoord hierop is niet altijd hetzelfde. Als een medewerker dagelijks op een werkplek staat, dan heeft hij dagelijks de herhaling van zijn taken. Herhaling van de module is dan niet nodig.

Naar een andere werkplek

Is een medewerkers gewisseld van werkplek en komt hij na langere tijd weer terug? Dan is zijn kennis vaak een beetje weggezakt en zijn zijn vaardigheden wat roestig geworden. Om fouten op de werkplek te voorkomen, is het verstandig om de belangrijkste modules opnieuw te doorlopen. Na deze herhaling kan de medewerker weer vol focus op de werkplek aan de slag gaan. Uiteraard gaat zo’n herhaling veel sneller dan het opleiden van een nieuwe medewerker.

Rouleren

Kun je er ook voor zorgen dat medewerkers inzetbaar zijn op meerdere werkplekken, zonder dat ze steeds opnieuw getoetst hoeven te worden? Gelukkig wel. De truc hierbij is rouleren. Als een medewerker verschillende werkplekken beheerst en regelmatig op iedere werkplek staat, dan blijven kennis en vaardigheden voldoende herhaald.

De periode die nodig is om voldoende herhaling te krijgen, kan per werkplek verschillen. Wij geven je graag advies over de houdbaarheid van jouw opleidingen.

Docent en groep volwassen studenten

Wie is verantwoordelijk voor het leerresultaat?

Als een deelnemer niet heeft geleerd, dan heeft de trainer niet onderwezen! Deze stelling wordt regelmatig aangehaald. Lukt het een deelnemer nog niet (meteen) om iets te doen, dan had de trainer het hem dat beter moeten leren. Als deze stelling één ding duidelijk maakt, dan is het wel waar de verantwoordelijkheid voor het leren ligt: bij de trainer. Op het eerste oog klinkt dat naar de medewerker toe heel sympathiek; het is niet jouw schuld dat je iets (nog) niet kan. Maar is het ook echt zo sympathiek als het klinkt?

Geen schuld, dus ook geen succes

Als je de verantwoordelijkheid voor leren weg haalt bij de medewerker, dan haal je nog iets bij hem weg: de kans op een succeservaring. Immers, het leren is de verantwoordelijkheid van de trainer. Als de medewerker niet leert, is het zijn schuld. Als de medewerker wel leert, is het succes daardoor ook van de trainer. Dat is niet eerlijk naar de medewerker en oneerlijk voor de trainer die wordt belast met een onredelijke verwachting.

Wie is dan wel verantwoordelijk?

Maar hoe zit het dan wel, wie is verantwoordelijk voor het leerresultaat? Ligt alle verantwoordelijkheid dan bij de medewerker? Nee, dat is ook niet zo. Om te kunnen leren, is het belangrijk dat de randvoorwaarden voor leren aanwezig zijn; een positieve leeromgeving, duidelijke leermaterialen, voldoende begeleiding en feedback zijn noodzakelijk om te kunnen leren. Het is de taak van de trainer om deze randvoorwaarden te bieden, geduldig te zijn en verschillende methoden in te zetten om de deelnemer de beste kans te geven om te leren.

Ook van de deelnemer mag je verwachten dat hij zijn verantwoordelijkheid voor het leerproces neemt; de bereidheid om te leren, inzet en energie zijn noodzakelijk voor leersucces. Leren is geen passief proces waarbij kennis en vaardigheden automatisch worden overgedragen van de trainer naar de deelnemer. Het vereist een actieve deelname en betrokkenheid van de deelnemer. De deelnemer heeft ook de verantwoordelijkheid om vragen te stellen als iets niet duidelijk is of als hij iets niet begrijpt. De trainer kan niet leren voor de deelnemer; het is aan de deelnemer om zijn eigen kennis, vaardigheden en begrip te ontwikkelen.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Leren is dus een gemeenschappelijk proces waarbij zowel de trainer als de deelnemer een rol spelen. De trainer biedt begeleiding, hulpbronnen en ondersteuning. De deelnemer de bereidheid om te leren en actief deel te nemen aan het leerproces. Door deze gedeelde verantwoordelijkheid kunnen beide partijen samenwerken en het beste uit het leerproces halen.

De stelling dat niet geleerd de schuld van de trainer is, is dus onjuist en zeker niet helpend. Deze stelling negeert de actieve rol en inzet van de deelnemer in het leerproces en plaatst een onnodige last op de trainer. In plaats daarvan mogen we leren zien als een samenwerking tussen de trainer en de deelnemer, waarbij beide partijen hun verantwoordelijkheid nemen en elkaar ondersteunen op weg naar succesvol leren en groeien.