2 mensen proosten op opleidingssucces

Ieder opleidingssucces is een feestje

Hoe vieren jullie opleidingssuccessen binnen jullie bedrijf? Als het goed is, zijn er in een opleiding verschillende mijlpalen te vieren. Denk maar aan het halen van een eerste module; goed gedaan, de kop is eraf! Het afsluiten van een opleidingsfase, zoals het eerste inwerktraject, nu mag echt je zelfstandig aan de slag. En natuurlijk het afronden van een opleiding. Bij iedere mijlpaal mag echt even stilgestaan worden. Successen vieren doet goed, zowel voor de deelnemer als het bedrijf.

Erkenning voor je medewerker

Door stil te staan bij een opleidingssucces geef je in de eerste plaats erkenning aan de inspanningen van je medewerker. Hij voelt zich gezien en gewaardeerd. Een opleiding volgen is zeker niet voor iedereen vanzelfsprekend. Stilstaan bij opleidingssucces zorgt voor motivatie. Het feit dat gezien wordt dat een medewerker zijn eerste toets heeft gehaald, zorgt voor extra energie om door te zetten met de opleiding. Bovendien zal een medewerker die zich gewaardeerd voelt, een volgende keer eerder aan een nieuwe opleiding durven beginnen. Hij weet dat zijn inspanning gewaardeerd wordt.

Daarom is het vieren van opleidingssucces een goed idee

Natuurlijk is erkenning aan de deelnemer een heel belangrijke reden om opleidingssucces te vieren. En omdat je vieren altijd samen doet, zie je dat dit ook invloed heeft op andere medewerkers binnen je bedrijf. Opleidingssuccessen vieren zorgt voor:

  • Motivatie en Betrokkenheid. Het vieren van opleidingssuccessen motiveert werknemers en vergroot hun betrokkenheid bij het leerproces. Het geeft hen een gevoel van voldoening en erkenning voor hun harde werk en toewijding.
  • Het vieren van opleidingssuccessen kan bijdragen aan het versterken van teambanden. Door successen gezamenlijk te vieren, voelen werknemers zich meer verbonden en daardoor gemotiveerd om elkaar te ondersteunen in hun leertrajecten.
  • Positieve Bedrijfscultuur. Door opleidingssuccessen te vieren, benadrukt een bedrijf het belang van leren en ontwikkeling in zijn cultuur. Dit draagt bij aan een positieve en stimulerende werkomgeving waarin werknemers worden aangemoedigd om voortdurend te groeien en te excelleren.

Zo kun je stilstaan bij opleidingssucces

Opleidingssuccessen kun je op verschillende manieren vieren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een compliment. Makkelijker kunnen we het niet maken. Een compliment kost heel weinig moeite en zorgt meteen voor een goed gevoel bij de ontvanger.
  • Taart is altijd een goed idee. Het zet degene die zijn opleiding heeft afgerond in het zonnetje en die kan zijn succes op een lekkere manier delen.
  • Iemand digitaal in het zonnetje zetten. Opleidingsprestaties van medewerkers kun je delen op interne communicatiekanalen zoals intranet, in nieuwsbrieven of via sociale media. Een felicitatie op de beeldschermen is heel geschikt om een individuele medewerker in het zonnetje te zetten.
  • Een zichtbaar symbool. Aan het einde van een inwerkperiode kun je de medewerker iets geven waarmee zichtbaar is dat hij een nieuwe fase ingaat. Bijvoorbeeld een broodtrommel of beker met bedrijfslogo. Iets dat hem er iedere dag aan herinnert dat hij zijn inwerkperiode goed heeft doorlopen. Bij sommige bedrijven wordt deze fase gevierd met een andere kleur haarnetje. Dat laat aan iedereen zien dat iemand niet langer in opleiding is, maar zelfstandig op de afdeling kan werken.
  • Een speciale bijeenkomst. Een echt feestje om de afronding van een opleiding te vieren, waarbij de deelnemers hun certificaat of diploma ontvangen. Dit is vooral geschikt als je met een grotere groep een langdurig opleidingstraject hebt gevolgd.

Vieren van succes zorgt voor meer succes

Het vieren van opleidingssuccessen binnen bedrijven is dus meer dan een manier om individuele prestaties te erkennen. Het versterkt een cultuur van groei en samenwerking. Het vergroot de betrokkenheid van werknemers en draagt bij aan het succes van het bedrijf op de lange termijn. Het is dan ook niet vreemd dat het vieren van succes één van onze succesingrediënten is.

De grootste fout die bedrijven maken bij werkplekopleidingen

De zomervakantie loopt ten einde. In de productie nemen vakantiekrachten afscheid en  vaste medewerkers gaan weer aan de slag. Vaak begint juist dan een aantal nieuwe collega’s.

Gestructureerd inwerken

Nieuwe collega’s kunnen op hun werkplek hulp gebruiken. Wat houdt hun werk in en hoe doen zij dit op de beste manier? Vroeger was een ‘kijk maar even met Piet mee’, het inwerkprogramma. Tegenwoordig hebben bedrijven een inwerkprogramma of zelfs een hele werkplekopleiding klaarliggen. Gelukkig maar, want een goede start kun je maar één keer maken.

Houdbaarheid van een opleiding

Waar bedrijven niet altijd bij stilstaan, is dat ook een opleiding  een houdbaarheidsdatum heeft. Bij bedrijven is het nooit saai. Iedere week vinden er kleine veranderingen plaats. Als je ergens werkt, vallen je die niet op. Het zijn vaak maar details. Een andere soort verpakkingsfolie die op een specifieke plaats moet worden aangelast. Dat lijkt erg op het aanlassen zoals het altijd was. Alleen komt er een stapje bij. Geen probleem, toch?!

Of toch een probleem…

Als je ergens al lang werkt, pik je kleine aanpassingen zo op. Na twee keer op de nieuwe manier aanlassen, lijkt het of je nooit anders hebt gedaan. Voor een ervaren collega is er dus geen probleem. Voor een nieuwe collega is alles nieuw. Ook iets eenvoudigs als het aanlassen van folie. Een werkwijze die netjes is vastgelegd, helpt de nieuwe medewerker op weg. Totdat het een verouderde manier is, die net niet meer werkt…

Die map in de kast

Een klein detail is geen probleem. Meerdere van dit soort details wel, die leiden tot ergernis. En bij veel veranderende details, blijft een programma voortaan in de kast. Er is zoveel extra toelichting nodig, dat een ervaren collega liever alles uitlegt aan zijn nieuwe collega. De opleiding waar iedereen ooit zo enthousiast over was, staat nu stof te happen in de (digitale) kast.

Pak die stofdoek op!

Staat er bij jou ook zo’n map in de kast? Daar hoef je je niet voor te schamen, je bent in goed gezelschap. Toch is het jammer, dat er prachtige opleidingen aanwezig zijn, die door veroudering niet meer worden gebruikt. Gelukkig is er een oplossing voor: de (digitale) stofdoek. Haal die opleiding uit de kast en ga er met de stofkam doorheen. Pas alle ‘details’ aan, zodat het weer helemaal klopt. Is de huisstijl inmiddels veranderd? Steek het programma dan meteen in een nieuw jasje.

Een beetje hulp

Het updaten van een opleiding waarvan de houdbaarheidsdatum is verlopen, kost veel tijd en energie. Hoe langer een opleiding buiten gebruik is, des te meer werk het is. Daarom vragen bedrijven ons om te helpen bij het vernieuwen van opleidingen. Wij doen dat met plezier en het resultaat is er ook naar: nadat we een opleiding onder handen hebben genomen, is die weer spiksplinternieuw en kan die weer een hele poos mee.

Voorkom houdbaarheidsproblemen

Een verouderde opleiding kan dus altijd worden opgeknapt. Toch is het niet verstandig om het zo ver te laten komen. Door regelmatig onderhoud te plegen aan je opleidingen, voorkom je dat ze verouderen en in de kast belanden. Bij het ontwikkelen van een nieuwe opleiding, raden wij altijd aan een goed onderhoudsplan op te stellen. Zo kan een werkplekopleiding een leven lang meegaan. Dat bespaart opleidingskosten.

Heb je nog geen goed onderhoudsplan? Wij geven je graag advies hierover.

Van leerpad naar groeipad

In een werkplek opleiding komen alle onderwerpen aan bod die voor een medewerker op de werkplek belangrijk zijn. Hij leert:

  • hoe zijn werkplek eruit ziet;
  • wat zijn taken zijn;
  • hoe hij deze goed uitvoert;
  • wat er van hem wordt verwacht als het proces niet goed verloopt.

Niet alle onderwerpen binnen een opleiding zijn even gemakkelijk of zonder voorkennis te doen. Daarom maken we een opleidingsplattegrond voor iedere opleiding.

Leerpad

De opleidingsplattegrond zorgt ervoor dat een medewerker in één oogopslag ziet hoe zijn opleiding eruit ziet. Het is duidelijk hoeveel modules er voor hem klaar staan en in welke volgorde hij deze kan doorlopen. Soms is dit een vastgestelde volgorde, soms kan hij de volgorde zelf bepalen. Zo ontstaat het leerpad; de manier waarop een deelnemerzijn opleiding doorloopt. Bij het doorlopen van het leerpad krijgt de medewerker steeds meer bagage in de vorm van kennis vaardigheden en ervaring. Hij wordt zelfstandiger in zijn werk en kan bijvoorbeeld storingen verhelpen.

Groeipad

De opleidingsplattegrond en het leerpad geven de deelnemer dus houvast bij het doorlopen van zijn opleiding. Dat is een fijne toepassing. Bovendien kan er meer met het leerpad gedaan worden. Steeds meer bedrijven gebruiken het leerpad om hier een groeipad van te maken.

Een groeipad laat een medewerker zien hoe zijn carrière kan verlopen. Hij kan zien wat hij moet doen om van uitzendkracht door te groeien naar medewerker en van medewerker naar operator.

Objectief voor iedereen

Het voordeel van het koppelen van een leerpad aan een groeipad is dat de criteria voor een nieuwe functie objectiever worden. Niet langer beslist een teamleider vanuit ervaring of iemand voldoende kan om een volgende stap te zetten, de criteria zijn helder en objectief. Iemand moet ten minste deze modules hebben afgerond om een volgende stap op zijn carrièrepad te kunnen zetten.

Is bij jouw bedrijf al een duidelijk groeipad voor de medewerkers? Wij brainstormen graag een keer met je mee om te kijken hoe jouw medewerkers door kunnen groeien aan de hand van objectieve criteria.