Online les

Online met een persoonlijke touch

Het afgelopen half jaar heeft iedereen kunnen wennen aan het verzorgen van online lessen. Hoe het technisch moet, dat hebben we inmiddels wel in de vingers. (En zo niet: er staan inmiddels legio filmpjes en handleidingen op internet.) Wat soms nog wat lastiger is, is de persoonlijke touch erin brengen. Datgene waarvoor jouw klanten speciaal bij jou aankloppen, dat wat jouw trainingen uniek maakt.

Als we naar onze klanten kijken, dan kiezen zij ons om twee dingen. In de eerste plaats onze kennis en vakmanschap, dat spreekt voor zich. Het tweede waarom zij voor ons kiezen, is onze manier van werken. ‘Persoonlijk contact’ noemen zij daar vaak bij, dat dekt waarschijnlijk niet de lading, maar het geeft je wel een beeld. We zijn blij dat onze klanten dat noemen, wij vinden dat namelijk ook heel belangrijk. Persoonlijk contact maakt dat wij ons thuis voelen bij de bedrijven waarvoor we mogen werken. Het zorgt er ook voor dat we training geven zo leuk vinden. Trainingen zijn hét moment voor persoonlijk contact. Maar hoe doe je dat nu online? Wij doen dat zo:

  • een persoonlijke uitnodiging. Bij een gewone training, krijgen deelnemers een uitnodiging met waar ze hoe laat worden verwacht. Dat volstaat. Bij een onlinetraining zien wij de uitnodiging al als de start van de training. Door een warme persoonlijke uitnodiging, proberen we onze deelnemers enthousiast te maken voor de training. Dat maakt de drempel naar de training toe wat lager.
  • een open deur. Bij een training in een bedrijf, ben je vaak wat eerder. Je zet alles klaar en hebt dan tijd voor een kopje koffie. Tijdens dat kopje koffie ontvang je de eerste deelnemers. Je kletst even en de sfeer wordt gevormd. Bij een online training, kan dat ook. Geef in de uitnodiging aan hoe laat jij de link open zet. De deelnemers hebben zo de kans om op hun gemakt binnen te komen en even kennis te maken met jou en elkaar.
  • een warm welkom. Als ik in een gebouw train dat nieuw is voor deelnemers, dan melden zij zich bij de receptie. Daar worden ze geholpen in de ruimte te komen. Dat kan ook online! Het eerste kwartier is er iemand van het bedrijf aanwezig. Iemand die de weg kan wijzen en deelnemers die niet op tijd aanwezig zijn even bellen en helpen binnen te komen. Als iedereen binnen is, wenst die persoon ons een fijne training en gaat weer weg.
  • Veel interactie! Onze trainingen zijn altijd interactief, dus ook als ze online zijn willen we dat iedereen betrokken is. Camera’s staan aan. Microfoons van de deelnemers zijn uit, tenzij ze iets willen vragen. Dan mag je altijd inbreken. Dat zorgt ervoor dat vragen ook echt gesteld worden. Als je wacht tot “zijn er nog vragen”, dan is iedereen inmiddels zo gaar, dat er niet veel meer komt. Zelf bedenken we vooraf een aantal korte, gerichte vragen. Deze stellen we niet “in het algemeen”, maar aan “een iemand”. Zo blijft iedereen betrokken. Een namenlijst zorgt ervoor dat ook degene die je net niet in beeld ziet een vraag krijgt.
  • een fijne pauze. Tijdens een training is een pauze het moment om even bij te praten met elkaar, dat kan ook online. Nodig mensen uit om de tijd te nemen om even met elkaar te kletsen. In de pauze mogen alle microfoons vol open.

Zoals je ziet: we hebben er heel bewust over nagedacht hoe we onze online trainingen zo persoonlijk mogelijk kunnen maken. Dat maakt het niet alleen fijner voor de deelnemers, ook wij zelf hebben zo veel meer plezier in het verzorgen van trainingen. Zelfs online merk je dat. Daardoor blijven deelnemers soms ook even wat langer hangen na afloop van een training, om nog even iets te vragen of te vertellen. Net zoals ze doen bij een echte training!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.