Vier factoren om het opleidingssucces een handje te helpen

Binnenkort starten de toetsweken in het voortgezet onderwijs weer. Van leerlingen wordt verwacht dat zij zich alle stof van de voorgaande periode eigen hebben gemaakt. Voor minstens de helft van de leerlingen komt dit in de praktijk neer op één avond heel hard studeren. Met een beetje geluk blijft die kennis net lang genoeg hangen voor een voldoende op het proefwerk. Daarna zakt het net zo snel weg als de kennis erin werd gestampt. Kennis die in korte tijd wordt geleerd, wordt vaak ook weer snel vergeten. Jammer van de tijd en energie die nodig was voor dat korte moment.

Wanneer je als bedrijf energie steekt in het opleiden van mensen, wil je natuurlijk dat de geleerde kennis niet zomaar verdwijnt. Gelukkig kun je zelf het opleidingssucces een handje helpen. Vier factoren die hier een rol bij grote spelen zijn:

  • de training sluit aan bij het niveau en de leerstijl van de deelnemer;
  • er is ruimte voor de training. Dit gaat om zowel een geschikte ruimte voor de opleiding als om de ruimte binnen het werkschema van de deelnemer;
  • de juiste materialen en middelen om te leren zijn aanwezig;
  • er is voldoende tijd om de kennis eigen te maken. Oefenen en herhaling zijn hierbij belangrijk.

Gelukkig zijn dit vier dingen waar je als bedrijf invloed op hebt. De keuze van de opleiding(svorm) die bij jouw bedrijf past is hierbij heel belangrijk. Maar het aspect tijd komt niet voor niks twee keer voor. Om een opleiding succesvol te laten zijn, heb je tijd nodig voor de uitvoering van de opleiding én om het je daarna eigen te maken. Anders is het effect hetzelfde als bij een avondje blokken voor een toets.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *