Ontwikkel een krachtige leerstructuur met de 5-stappen WPO-cyclus
Werkplekopleiden (WPO) is een krachtige methode die leren en ontwikkelen integreert in de dagelijkse werkpraktijk. Door leren op de werkplek te koppelen aan taken en processen, wordt kennis direct toepasbaar en blijven medewerkers zich continu ontwikkelen. Dit zorgt niet alleen voor betere prestaties, maar ook voor duurzame groei binnen het bedrijf.
Bij Paulusse Bedrijfsopleidingen gebruiken we een gestructureerde aanpak, de WPO-cyclus, om bedrijven te helpen bij het succesvol invoeren en behouden van werkplekopleidingen. Deze cyclus bestaat uit vijf stappen: ontwikkelen, implementeren, uitvoeren, evalueren en borgen. In dit artikel nemen we je mee door deze vijf stappen en laten we zien hoe deze bijdragen aan een robuuste opleidingsstructuur.
Stap 1: Ontwikkelen – Het fundament van succesvol werkplekleren
De eerste stap in de WPO-cyclus is het ontwikkelen van een op maat gemaakt opleidingsprogramma dat volledig aansluit op de behoeften van jouw bedrijf. We beginnen met een grondige analyse van de huidige opleidingsorganisatie en de taken op de werkplek waarvoor een opleiding gewenst is. Hierbij onderzoeken we hoe de beste medewerkers deze taken uitvoeren en waarom zij dat op deze manier doen. Door middel van observaties en gerichte vragen stellen we concrete leerdoelen vast.
Na het vaststellen van het opleidingsplan ontwikkelen didactisch onderlegde levensmiddelentechnologen de leer- en opleidingsmodules. Deze specialisten begrijpen niet alleen hoe medewerkers leren, maar hebben ook inzicht in de bedrijfsprocessen. Hierdoor sluiten de modules perfect aan op de werkplek en de dagelijkse praktijk.
Voorbeeld uit de praktijk
Een bedrijf kwam bij ons omdat de kennis uit bestaande trainingen niet goed werd toegepast in de praktijk. Door een duidelijke structuur met modules, afgestemd op de werkplek en aangeboden op het juiste moment, zorgden we ervoor dat medewerkers de opgedane kennis nu direct in de praktijk toepassen.
Stap 2: Implementeren – Voorbereidingen voor succesvol leren op de werkplek
Het ontwikkelen van opleidingsmaterialen is het begin. In de implementatiefase bekijken we hoe werkplekopleiden het best in de organisatie past. Samen met de strategisch opleidingscoördinator ontwikkelen we het beleid voor werkplekopleiden, waarin duidelijk staat wat de regels en voorwaarden zijn. Daarnaast leiden we WPO-coördinatoren en mentoren op om het leren op de werkplek te faciliteren en ondersteunen.
Voorbeeld uit de praktijk
Een van onze klanten wilde omschakelen van traditionele trainingssessies naar werkplekleren. Met de strategisch opleidingscoördinator gaven we vorm aan het programma en de randvoorwaarden. Door een uitgebreid draaiboek te maken met de WPO-coördinator en mentoren te trainen, wordt het leren op de werkplek goed gefaciliteerd. Het draaiboek geeft de WPO-coördinator houvast en zorgt ervoor dat iedere fase van opleiden goed verloopt.
Stap 3: Uitvoeren – Het leerproces in de praktijk brengen
Na de voorbereiding is het moment aangebroken om met de opleiding te starten. De kick-off markeert de feestelijke start van het leertraject, waarbij deelnemers kennismaken met de opleidingsmaterialen en de werkwijze. Op hun werkplek gaan zij vervolgens aan de slag met de modules, onder begeleiding van een mentor. Deelnemers hebben de vrijheid om in hun eigen tempo te leren, waarbij het materiaal is afgestemd op verschillende leerstijlen.
Voorbeeld uit de praktijk
Een ervaren medewerker stond aanvankelijk sceptisch tegenover de nieuwe opleiding. “Waarom zou ik mijn werk, dat ik al 30 jaar goed doe, anders moeten aanpakken?” Na uitleg over de flexibiliteit van de modules en het feit dat hij alleen hoefde te voldoen aan de toetscriteria, begon hij toch aan de opleiding. Tot zijn verrassing kreeg hij nieuwe inzichten in zijn werk, wat hem uiteindelijk zelfs nog enthousiaster maakte over zijn werk.
Stap 4: Evalueren – Het meten van succes en kansen voor verbetering
Het stellen van opleidingsdoelen is cruciaal, niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor het bedrijf. Denk hierbij aan doelen zoals minder fouten in de productie en aantoonbaar bekwame medewerkers. Tijdens de implementatiefase leggen we vast op welke momenten en op welke manier we evalueren om te bepalen of de doelstellingen worden behaald. Evaluaties helpen om bij te sturen en continu te verbeteren.
Voorbeeld uit de praktijk
Bij een van onze klanten werd regelmatig schade gereden met heftrucks. Eén van de opleidingsdoelen was daarom het verlagen van schade en daarmee de inzet van de technische dienst. Bij de eerste evaluatie zagen we dat het aantal incidenten met 60% was afgenomen.
Stap 5: Borgen – Zorgen voor blijvende kennis en up-to-date opleidingen
In de levensmiddelenindustrie volgen veranderingen elkaar snel op. Of het nu gaat om nieuwe wetgeving of aangepaste processen, het is belangrijk dat opleidingsmaterialen actueel blijven. Daarom is een regelmatige controle of de materialen nog up-to-date zijn belangrijk. Dit proces van borgen zorgt ervoor dat de opleiding steeds blijft aansluiten bij de actuele situatie.
Voorbeeld uit de praktijk:
Een van onze klanten had onlangs een jubileum: al 10 jaar wordt dezelfde opleiding gebruikt. De opleiding is nog steeds kloppend en passend, omdat de klant zorgt dat de opleiding regelmatig een update krijgt. Een mooi voorbeeld van een effectief en duurzaam opleidingsprogramma.
Conclusie
De WPO-cyclus van Paulusse Bedrijfsopleidingen biedt bedrijven in de levensmiddelenindustrie een gestructureerde en duurzame methode om leren en ontwikkelen naadloos te integreren in de dagelijkse praktijk. Door een heldere aanpak, van ontwikkelen tot borgen, zorgen we ervoor dat kennis niet alleen wordt overgedragen, maar ook wordt behouden en toegepast. Werkplekopleiden helpt bedrijven om medewerkers te blijven ontwikkelen en maakt leren een vast onderdeel van de werkdag.
Wil je weten hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen met werkplekopleiden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.