In Zierikzee heeft Zeelandia maar liefst 6 aparte fabrieken voor de productie van bakkerijgrondstoffen op één terrein staan. Vier poederfabrieken voor de productie van droge mixen en twee specialiteitenfabrieken voor de productie van spijs, marsepein, gelei, fondant, vetcoatings, vloeibare broodverbetermiddelen en lossingsmiddelen. Na meer dan 100 jaar heeft Zeelandia een schat aan kennis en ervaring opgebouwd, die veelal in de hoofden zit van medewerkers die al lange tijd werkzaam zijn bij het bedrijf.
Om deze waardevolle expertise ook voor nieuwe medewerkers beschikbaar te stellen, heeft Paulusse Bedrijfsopleidingen verschillende werkplekopleidingen ontwikkeld voor Zeelandia.
Lees hieronder verder over kennis waar Zeelandia trots op is (of: download de *.pdf)
Kennis om trots op te zijn!
Zeelandia is een begrip op het gebied van bakkerij-ingrediënten voor zowel brood als banket. Zowel nationaal als internationaal ontwikkelen, produceren en distribueren zij hun producten. Een deel van de producten, die in meer dan 70 landen gebruikt worden, wordt gemaakt op de productielocatie in Zierikzee. Waar Zeelandia al meer dan 100 jaar producten vervaardigt in 6 aparte fabrieken: 4 poederfabrieken (productie van droge mixen) en 2 specialiteiten fabrieken (productie van spijs, marsepein, gelei, fondant, vetcoatings, vloeibare broodverbetermiddelen en oplossingsmiddelen).
Expertise borgen
Zo’n succesvol bedrijf ontstaat niet zomaar. Na een eeuw vakmanschap beschikt Zeelandia over een schat aan kennis en ervaring. Kennis, die veelal in de hoofden zit van medewerkers die al lange tijd werkzaam zijn bij het bedrijf. Waardevolle expertise die beschikbaar moet zijn voor nieuwe medewerkers en behouden moet blijven voor de volgende generatie. Om dit doel te bereiken, startte Zeelandia met werkplekopleiden (in het kort WPO). Na een uitgebreid kennismakingstraject werd in 2016 gestart met het ontwikkelen van de opleiding voor de eerste productielijn; de Fondantlijn in één van de twee specialiteitenfabrieken. De Fondantlijn is een complex proces dat grotendeels geautomatiseerd is. Voor een operator is het belangrijk dat hij dit proces kan volgen en bij afwijkingen in het proces op de juiste manier handelt. Het volgen van het proces van de Fondantlijn is niet zo eenvoudig. Het bereidingsproces is nagenoeg gesloten, zodat je vanaf de buitenkant niet goed kunt zien wat er met het product gebeurt. En voor het verklaren van de gevolgen van procesafwijkingen heb je specifieke product- en proceskennis nodig. Deze specialistische kennis was aanwezig bij de experts en operators die betrokken waren bij de ontwikkeling en bouw van de Fondantlijn. Tijdens het ontwikkelen van de werkplekopleiding voor de Fondantlijn is daarom uitgebreid gesproken met deze experts en operators. De kennis die voor de operators van belang is, is vastgelegd in modules. Op deze manier is deze kennis altijd op het juiste moment beschikbaar. Én krijgen ook alle operators dezelfde kennis zonder de experts hier extra voor te belasten. Het ontwikkelen van de modules gebeurt door levensmiddelentechnologen van Paulusse Bedrijfsopleidingen. Zij hebben flink wat achtergrondkennis, waardoor zij de juiste vragen kunnen stellen en de vertaalslag voor de praktijk kunnen maken. Jantine Stins, projectleider WPO: “We zijn trots op de kennis die we in huis hebben, die willen we graag behouden en doorgeven. Met WPO kunnen we dit op een goede manier doen. Wij vinden dit dé manier om alle medewerkers zich optimaal te laten bekwamen op hun eigen werkplek. Alle medewerkers uit productie nemen deel aan WPO. Op deze manier kunnen we aantonen dat iedereen vakbekwaam is. Bovendien is dit een heel transparante manier om te laten zien wat onze medewerkers weten. Bijvoorbeeld bij audits, zoals die voor de FSSC22000 certificering, kunnen we eenvoudig aantonen dat onze medewerkers op de hoogte zijn van wetgeving rondom voedselveiligheid.”
Heel het bedrijf is betrokken
Na de pilot van de Fondantlijn werd besloten het project verder uit te rollen naar de andere productielijnen. Inmiddels zijn alle fabrieken gestart met het uitvoeren van de werkplekopleidingen. Om dit goed te laten verlopen, is er een opleidingsorganisatie opgezet. In de fabrieken zijn mentoren actief die deelnemers begeleiden bij het doorlopen van hun werkplekopleiding. Om deze mentoren te ondersteunen zijn er verschillende WPO-coördinatoren actief. Zij zorgen ervoor dat de mentoren materialen hebben voor hun deelnemers en dat het leermanagementsysteem (LMS) op orde is. Een van de wensen van Zeelandia was dat de medewerkers in productie meer kennis kregen van technische aspecten op hun werkplek. Om de kennis van de technische dienst optimaal te kunnen delen, zijn alle medewerkers van de technische dienst opgeleid tot mentor. Zij hebben onder andere geleerd hoe zij instructie en feedback kunnen geven. Ook zijn zij nauw betrokken bij het opleiden van ‘Voldoende Onderrichte Personen’, de zogenoemde VOP-ers.
Evalueren van de opleidingen
De opleidingen zijn tijdens de ontwikkelfase door diverse mensen van verschillende afdelingen doorgenomen. Uiteraard spelen de mentoren, die zelf ervaren operator op hun werkplek zijn, hierbij een belangrijke rol. Maar de echte toets is toch wat de deelnemers vinden van hun opleiding. Daarom wordt iedere deelnemer gevraagd een enquête in te vullen na afloop van hun opleiding. Gemiddeld worden de opleidingen met een 8 beoordeeld. Dit prachtige cijfer wordt weerspiegeld in de opmerkingen van deelnemers en mentoren wanneer je vraagt naar hun ervaringen. “Alles wat je leert breng je direct in de praktijk. Wanneer je weet wat je doet, kun je ook problemen beter oplossen. Na alle beheersmodules had ik meer kennis van het totale proces. Op het moment dat er een keer een lijn uitviel, zou ik normaal gesproken het softwarebedrijf bellen om de storing te achterhalen. Nu kon ik zelf onderzoeken wat er aan de hand was. Ik heb alle schermen bekeken, want dit was behandeld in de modules en ik zag dat er een klep niet goed stond. Ik heb dit hersteld en alle parameters weer juist ingesteld. Binnen een halfuur was het verholpen. Normaal zou deze storing op afstand worden onderzocht en zou er zoveel tijd overheen gaan dat het product in de machine verloren was en er gedraineerd moest worden. Dat is nu puur winst dus. Alleen maar omdat je inzicht hebt in het totale proces van je lijn.”
Kwaliteit van de opleiding borgen
Jantine Stins: “De opleidingen voor productie zijn inmiddels ontwikkeld. Alle operators zijn aan de slag of inmiddels al klaar met hun opleiding. Maar dit betekent niet dat wij klaar zijn met WPO. WPO is iets voor altijd. Voor het ontwikkelen van de modules hebben we gebruik gemaakt van de expertise van Paulusse Bedrijfsopleidingen. Voor het onderhouden van de opleidingen zijn we zelf verantwoordelijk. Minimaal één keer per jaar bekijken we de opleidingen nauwkeurig. Als er kleine aanpassingen zijn, dan kunnen deze doorgevoerd worden door de mentoren en coördinatoren. Wanneer er grote aanpassingen nodig zijn, vragen we Paulusse Bedrijfsopleidingen om hulp. WPO is inmiddels een vanzelfsprekendheid. Wanneer er een vernieuwing in de fabriek nodig is, weten de technologen en engineers dat er ook iets met WPO moet gebeuren. Het is iets van ons allemaal geworden.”
En nu verder..
Nu WPO in de productie klaar is, is het tijd om het project nog verder uit te rollen. In 2020 en 2021 is de focus gericht op twee nieuwe deelprojecten rondom WPO. Het eerste is het project WPO voor logistiek. De komende periode worden de werkplekopleidingen voor het grondstoffenmagazijn en distributiecentrum ontwikkeld. Het tweede project is het accrediteren van de opleidingen, zodat deze leiden naar een MBO-diploma. “Door WPO zien we dat mensen bevestigd worden in hun kennis en groeien in hun functie. We zijn nu bezig het opzetten van een kopopleiding op MBO 3- en MBO 4-niveau. We hopen dat we in 2021 de eerste MBO diploma’s kunnen overhandigen. Hoe mooi zou dat zijn! Zo kunnen we onze mensen nog meer laten groeien”