De grootste fout die bedrijven maken bij werkplekopleidingen

De zomervakantie loopt ten einde. In de productie nemen vakantiekrachten afscheid en  vaste medewerkers gaan weer aan de slag. Vaak begint juist dan een aantal nieuwe collega’s.

 

Gestructureerd inwerken

Nieuwe collega’s kunnen op hun werkplek hulp gebruiken. Wat houdt hun werk in en hoe doen zij dit op de beste manier? Vroeger was een ‘kijk maar even met Piet mee’, het inwerkprogramma. Tegenwoordig hebben bedrijven een inwerkprogramma of zelfs een hele werkplekopleiding klaarliggen. Gelukkig maar, want een goede start kun je maar één keer maken.

 

Houdbaarheid van een opleiding

Waar bedrijven niet altijd bij stilstaan, is dat ook een opleiding  een houdbaarheidsdatum heeft. Bij bedrijven is het nooit saai. Iedere week vinden er kleine veranderingen plaats. Als je ergens werkt, vallen je die niet op. Het zijn vaak maar details. Een andere soort verpakkingsfolie die op een specifieke plaats moet worden aangelast. Dat lijkt erg op het aanlassen zoals het altijd was. Alleen komt er een stapje bij. Geen probleem, toch?!

 

Of toch een probleem…

Als je ergens al lang werkt, pik je kleine aanpassingen zo op. Na twee keer op de nieuwe manier aanlassen, lijkt het of je nooit anders hebt gedaan. Voor een ervaren collega is er dus geen probleem. Voor een nieuwe collega is alles nieuw. Ook iets eenvoudigs als het aanlassen van folie. Een werkwijze die netjes is vastgelegd, helpt de nieuwe medewerker op weg. Totdat het een verouderde manier is, die net niet meer werkt…

 

Die map in de kast

Een klein detail is geen probleem. Meerdere van dit soort details wel, die leiden tot ergernis. En bij veel veranderende details, blijft een programma voortaan in de kast. Er is zoveel extra toelichting nodig, dat een ervaren collega liever alles uitlegt aan zijn nieuwe collega. De opleiding waar iedereen ooit zo enthousiast over was, staat nu stof te happen in de (digitale) kast.

 

Pak die stofdoek op!

Staat er bij jou ook zo’n map in de kast? Daar hoef je je niet voor te schamen, je bent in goed gezelschap. Toch is het jammer, dat er prachtige opleidingen aanwezig zijn, die door veroudering niet meer worden gebruikt. Gelukkig is er een oplossing voor: de (digitale) stofdoek. Haal die opleiding uit de kast en ga er met de stofkam doorheen. Pas alle ‘details’ aan, zodat het weer helemaal klopt. Is de huisstijl inmiddels veranderd? Steek het programma dan meteen in een nieuw jasje.

 

Een beetje hulp

Het updaten van een opleiding waarvan de houdbaarheidsdatum is verlopen, kost veel tijd en energie. Hoe langer een opleiding buiten gebruik is, des te meer werk het is. Daarom vragen bedrijven ons om te helpen bij het vernieuwen van opleidingen. Wij doen dat met plezier en het resultaat is er ook naar: nadat we een opleiding onder handen hebben genomen, is die weer spiksplinternieuw en kan die weer een hele poos mee.

 

Voorkom houdbaarheidsproblemen

Een verouderde opleiding kan dus altijd worden opgeknapt. Toch is het niet verstandig om het zo ver te laten komen. Door regelmatig onderhoud te plegen aan je opleidingen, voorkom je dat ze verouderen en in de kast belanden. Bij het ontwikkelen van een nieuwe opleiding, raden wij altijd aan een goed onderhoudsplan op te stellen. Zo kan een werkplekopleiding een leven lang meegaan. Dat bespaart opleidingskosten.

Heb je nog geen goed onderhoudsplan? Wij geven je graag advies hierover.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *