Op de foto zie je een feestelijke gebeurtenis bij Zeelandia Nederland B.V.; Emiel en Michiel ontvingen hun welverdiende certificaat “WPO-coördinator”. Zij doorliepen een opleidingsprogramma, zodat ze nu helemaal klaar zijn voor hun rol als WPO-coördinator op de afdeling Logistiek. Een WPO-coördinator zorgt ervoor dat zijn collega’s aan de slag kunnen met de WPO-modules. Wij wensen hen nog heel veel succes en plezier in hun nieuwe rol!

Gestart bij Growers United

Een spiksplinternieuwe fabriek vraagt natuurlijk om een passende opleiding! Daarom mochten we gisteren beginnen met het in kaart brengen van alle informatie voor Growers United. Zo helpen de medewerkers om de lijn snel en goed te leren kennen en borgen we de kennis over de apparatuur.

Audit

“Mam, ik ga naar mijn stage, er komt zo iemand de les observeren”. Onze oudste zoon zit op de pabo en loopt stage in groep 4. Op het programma staat een rekenles en er komt iemand observeren hoe dat gaat. Beoordelingslessen zijn behoorlijk spannend, er hangt best wat vanaf.

 

Onze klanten kennen ook zo’n fenomeen; de audit. Er zijn veel verschillende audits, de International Food Standard – IFS – is een heel belangrijke. Tijdens een IFS audit wordt er gekeken naar:

  • beheersing van kritische beheerspunten;
  • betrokkenheid van het management en medewerkers;
  • traceerbaarheid van producten, grondstoffen en verpakkingsmaterialen;
  • uitvoering van corrigerende maatregelen.

De uitslag van een audit heeft vaak grote consequenties voor een bedrijf. Krijg je een goede beoordeling? Dan kun je aan je klanten laten zien dat je alles in het bedrijf onder controle hebt. Word je onvoldoende beoordeeld? Dan wordt zonder pardon of herkansing je certificaat ingetrokken. Dit heeft vaak als gevolg dat klanten afscheid van je nemen.

Een IFS audit duurt meerdere dagen. Na een rondleiding worden vertegenwoordigers van alle afdelingen van het bedrijf ondervraagd. Bij de betrokkenheid van medewerkers wordt nadrukkelijk gekeken naar opleidingen. Alle medewerkers van een bedrijf moeten op de hoogte zijn van de bedrijfsregels en ze moeten “aantoonbaar bekwaam” zijn. Dat betekent dat je als bedrijf moet laten zien dat je mensen opgeleid zijn voor hun werkplek. Wij dragen daar graag ons steentje aan bij.

In september mochten we voor een nieuwe klant een opleiding opleveren. Afgelopen week kreeg dit bedrijf de IFS audit en kwam hier met vlag en wimpel doorheen! Tijdens de evaluatie waren er complimenten voor de opleiding. Wat fijn dat we op deze manier een positieve bijdrage mochten leveren!

 

Mijn zoon stuurde me net de evaluatie van zijn beoordelingsles – zijn les ging meer dan goed. Als trotse moeder zeg ik: “Die komt er wel!”
Martine

 

Kantoorkat Prinses

Na Albert en Jules willen we je tot slot voorstellen aan ons laatste kantoordier, kantoorkat Prinses. Als je naar de foto kijkt, dan snap je meteen waarom wij weg zijn van haar. Als ze ons ziet, rent ze op ons af, geeft ze kopjes en spint ze. Ze is volgzaam de allerliefste kat die je je voor kunt stellen!

Toch is Prinses degene die je meestal niet ontmoet als je bij ons op kantoor bent. Prinses woont namelijk op de bovenverdieping. Naast de lieve, knuffelige kant, heeft Prinses ook een keerzijde; zij voelt zich een beetje verheven boven de andere kantoordieren. Kantoorkanarie Jules is bang voor Prinses. Kantoorhond Albert wil nog wel eens tegengas bieden en luid blaffend laten horen dat hij het niet eens is met Prinses. Dat kan twee reacties opleveren, een ferme uithaal of een hooghartig negeren. Ze loopt weg en laat Albert achter in de gang. Als ze ons vervolgens ziet, doet ze alsof er niks gebeurd is. Ze wil aandacht en spint intens tevreden als ze dat krijgt.

Hopelijk herken je niemand in je team als een Prinses. Prinses werkt niet hard, is onaardig tegen degenen die ze niet nodig heeft en ze is poeslief als ze denkt dat dat haar helpt. Eigenlijk is haar enige bijdrage aan het team, dat ze zichzelf leuk weet te verkopen aan het management. Daarbij vindt ze het geen probleem de inzet van anderen te negeren en zichzelf mooier voor te doen dan ze is.

Probleem voor onze andere kantoordieren is dat Prinses hier bijzonder goed in slaagt. Dus zij mag op haar plekje blijven, hoog verheven boven onze andere twee kantoordieren.

Eindtoets

Wat een fijne manier om de dag te starten! In de mail zitten verschillende berichten over de digitale opleiding bij een van onze klanten.

Naast twee mailtjes van teamleiders (“Kunnen jullie extra modules klaarzetten voor mijn teamleden?”), ontvangen we ook dit bericht:

 

“Hallo Martine,

Ik heb inmiddels alle modules doorlopen, kan jij voor mij de eindtoets open zetten?

Alvast bedankt,

Steven”

 

Met een paar klikken kan Steven met zijn eindtoets aan de slag.

Een van de pijlers van werkplekopleiden is dat iedere deelnemer in zijn eigen tempo kan leren. Hierdoor heeft iedere deelnemer voldoende tijd om kennis en vaardigheden eigen te maken. Deelnemers die niet zo snel leren, kunnen de tijd nemen en voelen zich niet opgejaagd. Deelnemers die al veel kennis en ervaring hebben, kunnen sneller door de modules. Zij hoeven niet te wachten tot hun collega’s net zo ver zijn, zij mogen doorleren.

Toen we in september de eerste opleiding lanceerden die volledig digitaal is, waren we best benieuwd wat dit zou doen met het leertempo van deelnemers. Meestal zijn wij in het begin van een opleidingstraject regelmatig bij onze klanten. Operators kunnen ons tijdens hun werkzaamheden snel even aanspreken. Vaak zien we onze werkplekmodules in productie liggen, precies daar waar geleerd wordt. Nu missen wij dat stukje directe feedback.

Natuurlijk kijken wij op de achtergrond wel mee over de schouders van de deelnemers. Wat blijkt? De leersnelheid is hetzelfde als dat we zien bij deelnemers waar wij meer in het bedrijf aanwezig zijn. Sommige deelnemers blijven wat achter, andere deelnemers, zoals Steven, lopen flink voor. Vragen en opmerkingen komen via een mailtje ook gewoon bij ons terecht.

Eerlijk is eerlijk, wij het missen het wel een beetje dat we niet op de werkvloer over de schouder van een deelnemer kunnen meekijken. Maar we zijn vooral heel trots op de manier waarop deze medewerkers aan de slag zijn gegaan met hun opleiding. Op naar de eindtoets!
We wensen Steven en zijn collega’s heel veel succes! Duim jij ook een beetje voor ze?

Kantoorkanarie Jules

Ken je kantoorhond Albert? Waarschijnlijk wel, Albert is altijd duidelijk aanwezig. (Als je Albert nog niet kent, in dit artikel stellen we hem aan je voor)

Minder bekend zijn onze andere twee kantoordieren, hoog tijd dus om deze ook eens voor te stellen. Deze week willen we je voorstellen aan onze kantoorkanarie Jules.

Jules is altijd vrolijk. Als hij op kantoor komt, moet je wel even naar hem kijken, al is het maar om zijn prachtige kleur te bewonderen. Bovendien fluit hij altijd vrolijk. Vrijwel iedereen mag Jules graag, het is een collega die je absoluut in je team wilt hebben. Tegelijkertijd is Jules misschien niet de aller hardste werker. Hij kijkt dingen graag eerst even aan. Hij neemt afstand en pikt uiteindelijk datgene eruit waar hij iets mee kan.

Herken je dat, een Jules in je team? Een collega die zorgt voor een fijne sfeer. Die altijd de juiste toon weet te raken, waardoor zijn woorden als muziek klinken. Hij weet altijd precies datgene eruit te pikken dat werkt. Zo iemand is een ideale mentor. Hij kan vanaf een afstandje kijken naar wat er goed gaat en wat beter kan. Dat beeld zet hij om in een actie door de juiste instrumenten uit het assortiment te pikken. Zo kan hij een situatie voor een deelnemer in een ander perspectief plaatsen, doorvragen en alles vrolijk nog een keer voordoen.

Wij gunnen iedereen een Jules in het team! Wil jij dat jouw collega’s ook meer van Jules gereedschappen tot zich krijgen? Dan willen we je graag eens vertellen over onze mentorentraining!

Kantoorhond Albert

Ieder modern bedrijf heeft er een : een kantoorhond. Een kantoorhond heeft een belangrijke functie: hij vermindert stress. Even een knuffel als je vastloopt in je werk en op tijd een dosis beweging en buitenlucht. Een kantoorhond schijnt zelfs ziekteverzuim te verlagen. Het fenomeen kantoorhond ontstond in Amerika en is inmiddels liefdevol geadopteerd in Nederland. En ja, ook wij hebben een kantoorhond.

 

Onze kantoorhond heeft Albert. Albert is een Nizinny (Poolse schapendoes) die meestal onder de grote werktafel op kantoor ligt. Door zijn uiterlijk – hij lijkt op tv-ster Samson – oogt hij enorm knuffelig, of zeg maar gerust onweerstaanbaar. Wanneer je met Albert wandelt hoor je regelmatig vertederde pubers “Hé, Samson!” naar hem roepen en jongere kinderen komen vragen of ze het hondje mogen aaien. Kortom: het lijkt een ideale kantoorhond te zijn. Dat is hij ook, min of meer. Alleen is er één klein puntje van aandacht: Albert is nogal eenkennig en daardoor erg waaks. Eigenlijk had hij dus beter op “hoofd bewaking” kunnen solliciteren dan op de functie van “schattige kantoorhond”. Wanneer Albert iemand richting kantoor hoort lopen, begint hij te blaffen. Je komt hier dus niet zomaar binnen. Zit je eenmaal aan een kop koffie? Dan gaat hij onder de tafel liggen – je ziet en hoort hem niet, totdat je opstaat om weg te gaan. Dan blaft hij je de deur uit.

 

In bedrijven komen we ze ook tegen, de Alberts. Medewerkers die hard blaffen wanneer we bij hun bedrijf komen en over opleidingen beginnen. Vaak zijn dat medewerkers die al heel lang in een bedrijf werken. Fijne collega’s die veel weten en kunnen. En die niet heel dol zijn op nieuwe dingen. Bovendien: ze werken al zo lang bij het bedrijf, ze kunnen alles al. Waarom zou je dan aan een opleiding beginnen? Een prima vraag – waarom zou je een opleiding gaan doen als je alles al kan? Dat is zeker niet nodig – gelukkig vragen we dat ook niet van deze medewerkers. We vragen hen alleen om te laten zien dat ze alles kunnen – bijvoorbeeld door de toetsen te maken en zo aan te tonen dat ze expert zijn op hun werkplek. Soms is de wetenschap dat een opleiding niet doorlopen hoeft te worden als je je werk gewoon goed doet voldoende. Maar vaak zit er meer achter de “ik kan alles al”-medewerker. Namelijk een dosis onzekerheid. “Wat nu als er toch dingen zijn die ik niet weet?” of “Ik ben al zo lang van school af, kan ik nog wel leren?”.

 

Hoe vervelend is het om aan een opleiding te beginnen als je onzeker bent?! Heel vervelend! En een prima reden om uit te stellen en te proberen er onderuit te komen. Gelukkig werken we in bedrijven met mentoren. Dit zijn medewerkers die we speciaal opleiden om hun collega’s te helpen bij de werkplekopleidingen. Om goed om te gaan met de “ik kan alles al”-collega geven we de mentoren inzicht in verschillende leervoorkeuren en manieren om collega’s te motiveren. Zo worden de hardst blaffende collega’s de meest enthousiaste deelnemers. Alles dat nodig is, is een stukje gebruiksaanwijzing. Wij reiken die graag aan.

 

De geweldige foto van Albert is gemaakt door Inge Savenije.

Online les

Online met een persoonlijke touch

Het afgelopen half jaar heeft iedereen kunnen wennen aan het verzorgen van online lessen. Hoe het technisch moet, dat hebben we inmiddels wel in de vingers. (En zo niet: er staan inmiddels legio filmpjes en handleidingen op internet.) Wat soms nog wat lastiger is, is de persoonlijke touch erin brengen. Datgene waarvoor jouw klanten speciaal bij jou aankloppen, dat wat jouw trainingen uniek maakt.

Als we naar onze klanten kijken, dan kiezen zij ons om twee dingen. In de eerste plaats onze kennis en vakmanschap, dat spreekt voor zich. Het tweede waarom zij voor ons kiezen, is onze manier van werken. ‘Persoonlijk contact’ noemen zij daar vaak bij, dat dekt waarschijnlijk niet de lading, maar het geeft je wel een beeld. We zijn blij dat onze klanten dat noemen, wij vinden dat namelijk ook heel belangrijk. Persoonlijk contact maakt dat wij ons thuis voelen bij de bedrijven waarvoor we mogen werken. Het zorgt er ook voor dat we training geven zo leuk vinden. Trainingen zijn hét moment voor persoonlijk contact. Maar hoe doe je dat nu online? Wij doen dat zo:

  • een persoonlijke uitnodiging. Bij een gewone training, krijgen deelnemers een uitnodiging met waar ze hoe laat worden verwacht. Dat volstaat. Bij een onlinetraining zien wij de uitnodiging al als de start van de training. Door een warme persoonlijke uitnodiging, proberen we onze deelnemers enthousiast te maken voor de training. Dat maakt de drempel naar de training toe wat lager.
  • een open deur. Bij een training in een bedrijf, ben je vaak wat eerder. Je zet alles klaar en hebt dan tijd voor een kopje koffie. Tijdens dat kopje koffie ontvang je de eerste deelnemers. Je kletst even en de sfeer wordt gevormd. Bij een online training, kan dat ook. Geef in de uitnodiging aan hoe laat jij de link open zet. De deelnemers hebben zo de kans om op hun gemakt binnen te komen en even kennis te maken met jou en elkaar.
  • een warm welkom. Als ik in een gebouw train dat nieuw is voor deelnemers, dan melden zij zich bij de receptie. Daar worden ze geholpen in de ruimte te komen. Dat kan ook online! Het eerste kwartier is er iemand van het bedrijf aanwezig. Iemand die de weg kan wijzen en deelnemers die niet op tijd aanwezig zijn even bellen en helpen binnen te komen. Als iedereen binnen is, wenst die persoon ons een fijne training en gaat weer weg.
  • Veel interactie! Onze trainingen zijn altijd interactief, dus ook als ze online zijn willen we dat iedereen betrokken is. Camera’s staan aan. Microfoons van de deelnemers zijn uit, tenzij ze iets willen vragen. Dan mag je altijd inbreken. Dat zorgt ervoor dat vragen ook echt gesteld worden. Als je wacht tot “zijn er nog vragen”, dan is iedereen inmiddels zo gaar, dat er niet veel meer komt. Zelf bedenken we vooraf een aantal korte, gerichte vragen. Deze stellen we niet “in het algemeen”, maar aan “een iemand”. Zo blijft iedereen betrokken. Een namenlijst zorgt ervoor dat ook degene die je net niet in beeld ziet een vraag krijgt.
  • een fijne pauze. Tijdens een training is een pauze het moment om even bij te praten met elkaar, dat kan ook online. Nodig mensen uit om de tijd te nemen om even met elkaar te kletsen. In de pauze mogen alle microfoons vol open.

Zoals je ziet: we hebben er heel bewust over nagedacht hoe we onze online trainingen zo persoonlijk mogelijk kunnen maken. Dat maakt het niet alleen fijner voor de deelnemers, ook wij zelf hebben zo veel meer plezier in het verzorgen van trainingen. Zelfs online merk je dat. Daardoor blijven deelnemers soms ook even wat langer hangen na afloop van een training, om nog even iets te vragen of te vertellen. Net zoals ze doen bij een echte training!

Herfstvakantie (mét rapport)

Weet je nog, toen je vroeger op school zat? Na 8 weken les was het eindelijk herfstvakantie en kreeg je je eerste rapport van dat schooljaar mee. In onze tijd was dat gewoon nog een papieren rapport, met een krabbel “Fijne vakantie” van je mentor erop. De beoordeling op dat rapport was een OVT-beoordeling; onvoldoende, voldoende, goed. Bij sommige scholen kon je ook een U halen, uitmuntend. Wij kunnen ons niet herinneren dat we die ooit hebben kregen, dus bij ons op school bestond er gewoon geen U 😉.

Deze week is het in regio Zuid herfstvakantie. Het was dan ook erg toepasselijk dat wij gisteren van een van onze klanten ons “rapport” ontvingen. Een of twee keer per jaar ontvangen we de evaluatie van de verschillende trainingen die we hebben verzorgd. Hierop staat een beoordeling in een cijfer en een toelichting per vraag. Die beoordeling die deed ons weer even terugdenken aan ons rapport van vroeger. We kregen als uitleg: 1=slecht, 2=gemiddeld, 3=goed en 4=uitstekend.

De cijfers deden ons niet terugdenken aan vroeger – we zijn heel trots op de prachtige beoordelingen die we kregen – de lijsten waren volledig gevuld met 3-en en 4-en.
Enige dat jammer is, is dat we ons rapport niet meer aan onze opa’s en oma’s kunnen laten zien.

1 oktober – Internationale koffiedag

Ze liggen al weer even in de winkels, pepernoten en speculaas. Daarmee gaan we zoetjes aan richting de feestdagen. Wij zijn dol op feest(dagen)! Als er maar een halve gelegenheid is om iets te vieren, dan zullen we dat niet nalaten. December is dan ook een prima maand voor ons, naast alle gewone feestdagen vieren we dat Tanja weer een jaartje wijzer wordt en ons bedrijf al een jaar van ons samen is.

We zijn zo dol op feest, dat we het te jammer vinden om alleen in december feest te vieren. We vieren ook graag andere dingen. Verjaardagen (uiteraard), de start van een opleiding, het behalen van een diploma of certificaat, het afronden van een opdracht, een nieuwe opdracht… En als er niks officieels te vieren is, dan zoeken we wel een reden om iets te vieren. Vandaag is daar een prima dag voor.

Vandaag is het 1 oktober,  internationale koffiedag. Bij Paulusse bedrijfsopleidingen ook wel bekend als ‘Martines feestdag’. Koffie is haar favoriete drankje (zwart met een chocolaatje ernaast). Het is dan ook niet zo vreemd dat zij deze dag als extra feestdag koos. We vieren deze dag (onder andere) door samen met ons team online koffie te drinken. Even stilstaan bij alle mooie dingen die we samen delen en proosten met een kopje koffie. Benieuwd waarom Martine deze dag uitkoos? Dat kun je hier lezen: https://www.linkedin.com/pulse/koffie-martine-paulusse.

Benieuwd naar Tanja’s favoriete feestdag? Dat snappen we! Maar vandaag staat in het teken van koffie. Tanja’s feestdag vieren we weer in 2021, hou deze pagina in de gaten en vier ook die dag met ons mee.

Wat is jouw favoriete feestdag? Wij zijn benieuwd!