Hoe borg je 40 jaar kennis?

Hoeveel kennis kun je in ruim 40 jaar verzamelen? Heel veel! Dat blijkt wel als je met Henk Dalebout spreekt. Henk is Specialist procestechnologie bij Zeelandia en hij weet álles van poeders. Komt er een nieuwe grondstof binnen? Is er een nieuw recept nodig? Loopt een proces anders dan verwacht? Dan is Henk degene die raad weet en advies geeft. De kennis die Henk heeft, is van onschatbare waarde voor het bedrijf.

 

Aan de slag bij Zeelandia

Hoe is hij eigenlijk aan al deze kennis gekomen? Henk: “Het was in ieder geval geen vooropgezet plan dat ik op deze positie uit zou komen. Toen ik van school kwam, dacht ik eigenlijk dat ik iets met cijfers zou gaan doen. Op de mavo had ik vooral aanleg voor wiskunde en economie, het bankwezen was een logische vervolgstap. Maar het liep anders.
Ik heb na de middelbare school mijn dienstplicht vervuld en wilde daarna vooral graag in de buurt een baan vinden. Omdat ik eerder bij Zeelandia had gewerkt, vroeg ik of er misschien een functie voor me vrij was. En die was er.”

 

Van productiemedewerker tot specialist procestechnoloog

Zo begon Henk in 1979 als productiemedewerker in de poederfabriek – hier worden poedervormige grondstoffen samengesteld en verpakt. Henk begon met de meest eenvoudige taken en leerde steeds een beetje meer over de grondstoffen en het proces;
“In 11 jaar tijd heb ik alle onderdelen van het productieproces geleerd. Doordat de processen toen nog niet geautomatiseerd waren, kreeg ik letterlijk alle grondstoffen in handen. Daarnaast was ik ook verantwoordelijk voor het lezen en uitvoeren van recepten en het plannen van werkzaamheden.” Zo groeide Henk als vanzelf door tot chef; “De functie van leidinggevende was best leuk, maar het echt werken met de grondstoffen ligt me beter. Daarom greep ik mijn kans toen er een vacature tot assistent procestechnologie kwam.” Deze functie paste perfect bij Henk, die toen net klaar was met zijn studie tot bedrijfstechnicus. Deze studie deed hij in de avonduren. “In deze rol kwam alles samen wat ik tot nu toe had geleerd, ik was een gesprekspartner voor de fabrieken en voor de afdeling productontwikkeling.” Inmiddels zijn we heel wat jaren verder, Henk is doorgegroeid tot poeder-expert. Iedereen binnen Zeelandia die iets over poedervormige grondstoffen wil weten, vraagt dit aan Henk.

 

Kennis is er om te delen

Henk Dalebout - 2022Henk deelt zijn kennis graag met zijn collega’s, klanten en bezoekers die een rondleiding willen. “Ik ben doorgegroeid tot een soort help desk’. Het delen van mijn kennis wil ik niet beperken tot mijn pensioen, ik wil ook graag dat de generatie na mij kan genieten van mijn opgedane kennis. Want zoals ik alles heb geleerd, dat komt nu niet meer voor. Bovendien is er ook niet genoeg tijd om iemand op deze manier klaar te stomen om mijn functie over te nemen. Dat is ook de reden dat we heel graag een plan willen hebben voor mijn toekomstige opvolger.”

 

Een gestructureerd programma

In een aantal sessies zijn we met Henk en zijn collega Pieter, aan de slag gegaan om helder te krijgen wat de functie van specialist procestechnologie omvat. Gelukkig ligt er al veel informatie vast voor een nieuwe specialist procestechnologie; “De werkplekmodules die er al zijn, vormen een heel fijne basis. Hierin zijn de productielijnen beschreven, ligt vast welke grondstoffen er zijn en hoe de processen verlopen. Alles is gestructureerd en er zit echt een lijn in. Als ik een stapel trainingen zie, dan haal ik die van jullie er meteen uit.” De informatie die nog niet vast ligt, is inmiddels in beeld gebracht. Evenals een manier om een nieuwe collega snel in te werken: “Ik ben blij met het plan dat er nu ligt. Het is knap dat jullie op zo’n fijne geordende manier werken. De dag vloog echt om. Door jullie enorme voorkennis, lukte het om ook de dingen die voor mij een automatisme zijn, boven tafel te krijgen. Dit gaat een nieuwe collega absoluut helpen om zijn functie goed in te vullen.”

Inwerken met behulp van WPO

Jan Hermans Head of Production Europe bij GNT

Kick-off werkplekopleiden bij GNT

In januari was de aftrap van een nieuwe werkplekopleiding bij GNT – een bedrijf dat kleurende levensmiddelen maakt. Door middel van werkplekopleidingen wil GNT de aanwezige kennis borgen en ervoor zorgen dat nieuwe operators eenduidig ingewerkt worden.

 

Jan Hermans Head of Production Europe bij GNTJan Hermans – Head of Production Europe bij GNT: “We hebben het afgelopen jaar de productievraag naar onze kleurende levensmiddelen enorm zien toenemen. Daar zijn we natuurlijk heel trots op. Dit brengt ons ook een aantal nieuwe uitdagingen. Een van de uitdagingen is het krijgen van voldoende, goed opgeleide, operators. Omdat ons productieproces inzicht en kennis vraagt van een operator, kan niet iedereen zomaar aan de slag op iedere werkplek.

 

Inwerken door werkplekopleiden

Daarom hebben we ervoor gekozen om onze operators op de afdeling Special Products in te werken door middel van de methode werkplekopleiden. Het afgelopen jaar hebben we samen met Mariëtte (auteur van PBO) een aantal modules opgesteld. Daarnaast zijn er 2 WPO-coördinatoren opgeleid en 5 mentoren. In januari was de aftrap met de eerste groep operators. Zij zijn gestart met het doorlopen van de modules. Deze staan voor hen klaar in onze digitale leeromgeving. De informatie is zo voor hen altijd beschikbaar. Voor de oefeningen kunnen zij deze ook printen, of eenvoudig met een app naar hun werkplek.

 

Wanneer de eerste groep operators klaar is, start de volgende groep. Zo zorgen we ervoor dat de mentoren voldoende tijd en aandacht hebben voor alle deelnemers.”

Strategisch opleidingscoördinator Romy van Wijk

Strategisch opleidingscoördinator bij Growers United

In de gloednieuwe verpakkingshal van Growers United worden tomaten, aubergines, puntpaprika’s en komkommers met zorg verpakt. Om de productiemedewerkers en operators te leren werken aan de moderne, geautomatiseerde lijnen, is er gekozen voor werkplekopleiden.

Romy van Wijk: “Wat ik vooral zo fijn vindt hieraan, is dat we nu echt één manier van werken hebben. De nieuwe medewerkers krijgen een duidelijk verhaal – dat voor iedereen hetzelfde is. We hebben gekozen voor de digitale leeromgeving. Dit zorgt ervoor dat het materiaal gemakkelijk toegankelijk is en er aantrekkelijk uitziet. Er is afwisseling tussen tekst, filmpjes en opdrachten, zodat iedereen zijn eigen manier van leren kan kiezen. Voor ons is het fijn dat de toetsen hierin worden opgeslagen, zodat we ook een handig leervolgsysteem hebben.”

Strategisch opleidingscoördinator

RomyAls strategisch opleidingscoördinator had Romy een spilfunctie tijdens het hele project: “Het was voor mij een leerzaam en leuk project. Ik had zoiets nog niet eerder gedaan. Het bedrijf stelde echt het vertrouwen in me en gaf me de verantwoordelijkheid om dit project aan te pakken zoals ik dacht dat dat goed was. Dat gaf me een goed gevoel. Het programma voor strategisch opleidingscoördinator heeft me hier zeker bij geholpen. Ik vond het fijn dat er duidelijke handvatten waren bij alles dat ik moest bepalen. Op basis van de onderwerpen en opdrachten uit het programma, hebben we nu ons eigen systeem gevormd. We hebben duidelijke regels opgesteld en het hielp me verwachtingen naar andere uit te spreken. Het is fijn dat alles rondom werkplekopleiden nu is vastgelegd in het opleidingsbeleid.”

 

Aan de slag met werkplekopleiden

Bij Growers United wordt er inmiddels flink gebruik gemaakt van de WPO-modules. Naast Romy is er een WPO-coördinator die zorgt dat de randvoorwaarden om te kunnen leren goed zijn. Mentoren begeleiden deelnemers bij het doorlopen van de modules en nemen toetsen af. Zo staat er een echt WPO-team; “Onze opleidingsorganisatie is nu goed geregeld. Voor bedrijven die aan de slag willen met werkplekopleiden, heb ik wel een tip: Kies je mentoren en de andere rollen rondom WPO bewust. Kijk samen of het in de praktijk ook handig en haalbaar is. Zo is het belangrijk dat een mentor de lijn goed kent en tijd heeft. Ga vooraf in gesprek met degenen waarvan jij denkt dat ze geschikt zijn voor een bepaalde rol. Geef iemand ook de ruimte om aan te geven dat een rol niet bij hem of haar past. Zo zorg je voor draagvlak en voorkom je dat iemand na een korte tijd toch besluit om niet verder te willen in de nieuwe rol. Door de manier waarop we stap voor stap in het werkplekopleiden zijn gegroeid, staat bij ons iedereen achter deze methode; we zien de waarde er echt van in!”

Waarom we niet “gewoon beginnen” met opleiden

“Laten we nu eerst maar beginnen met opleiden, die rand-dingen, die komen later wel.” Het is bijna zo ver; de modules zijn klaar en de mentorentraining is gepland. De productieleider en HR-manager zijn klaar voor de actie. Ze schuiven hun koffiekopjes opzij en zijn klaar om de bespreking af te ronden.

 

Ik voel me bijna een spelbreker als ik op de rem trap. Toch doe ik dat als ik vragen begin te stellen:

Peter is 63, moet hij nog aan de opleiding beginnen? En Samar van 64?

Hoeveel tijd krijgen deelnemers om aan een module te werken onder werktijd?

Is er een ruimte waar in stilte geleerd kan worden?

We besluiten de koffiekopjes nog een keer te vullen en er eens goed voor te gaan zitten.

De strategisch opleidingscoördinator pakt haar eigen vragenlijst erbij, zij had nog wel punten wat op haar lijstje staan.

 

De start van een opleiding roept vragen op bij deelnemers. Peter en Samar willen weten wat de opleiding voor hen betekent, net als al hun collega’s. Met een beetje pech verzandt een feestelijke start van een opleiding in een vragenronde van 3 uur. Een te snel gegeven antwoord op de vraag van Samar zou bovendien grote gevolgen kunnen hebben voor andere deelnemers. “Ik ben ook 64, dus…”

 

Wij denken graag van tevoren na over de vragen die medewerkers zullen stellen over de start van hun opleiding. Ieder antwoord wordt een spelregel voor werkplekopleiden. Spelregels zijn duidelijk en voor iedere medewerker van een organisatie hetzelfde. Spelregels voorkomen een valse start. Duidelijke spelregels is één van de 9 ingrediënten voor succesvol opleiden. Nieuwsgierig naar de andere succesingrediënten? Neem dan hier een kijkje: https://paulussebedrijfsopleidingen.nl/succesingredienten/

Highlight van Veldhoven

Veldhoven bestaat 100 jaar. Dat wordt op verschillende manieren gevierd. Bijvoorbeeld door het uitbrengen van de #Frits Veldhovengids met alle highlights van dit gezellige (grote) dorp. Je snapt dat Paulusse bedrijfsopleidingen daar niet in ontbreekt.

Wil je ook een Veldhovengids? Geef ons even een seintje, we hebben een exemplaar voor je klaarliggen!

Een geslaagd uitstapje

“We maken er gewoon een uitstapje van!” zeiden Monique en Sylvia toen ze afgelopen week ons begroetten.

Het uitstapje waar het om ging, was waarschijnlijk niet het eerste uitstapje dat je spontaan kiest. De dames kwamen een Proeve van Bekwaamheid afleggen – net als 10 andere voedingsassistenten van het Máxima MC.

Onder het toeziend oog van twee beoordelaars en een lotuspatiënt lieten zij zien dat zij hun werkzaamheden beheersen. Dat is best spannend en het is dan ook niet vreemd dat de zenuwen af en toe hoog opliepen. Gelukkig stonden de zenuwen het resultaat niet in de weg.

Het team van voedingsassistenten is vast blij met en trots op deze 12 bekwame collega’s!

Van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat Chantal, Danielle, Daphne, Elly, Helma, Joke, Mariska, Monique, Paula, Rachelle, Rina en Sylvia.

Jullie zitten hier voor jezelf

“Jullie zitten hier voor jezelf – niet voor mij! Ik heb mijn diploma al gehaald…!” Rood aangelopen gezicht, overslaande stem en een blik waarop een mengeling van frustratie en boosheid zichtbaar is. De klas is stil, gelaten luisteren ze naar de tirade. Niet voor het eerst, niet voor het laatst. Deze boodschap vergeten de leerlingen net zo snel als de lesstof die ze hadden moeten kennen vandaag.

Herken je de situatie? Waarschijnlijk wel, iedereen die ooit op de middelbare school heeft gezeten, heeft dit minimaal één keer gehoord, waarschijnlijk vaker. Als volwassene kun je je wel voorstellen hoe de docent zich voelt, je staat met hart en ziel voor de klas en lijkt de enige te zijn die ziet hoe belangrijk je vak is. Als leerling zie je dit net een beetje anders. Je zit daar helemaal niet voor jezelf, als het aan jou lag, was je ergens anders. Je bent daar vanwege leerplicht, omdat je ouders het willen, omdat je altijd wordt gesnapt als je spijbelt. (Die leraar is de enige die aan het einde van de maand wel betaald krijgt voor zijn aanwezigheid, dus hoezo staat hij daar niet voor zichzelf?)

In het aller gunstigste geval, zit een leerling op school voor de leraar. Omdat hij een boeiend verhaal heeft, omdat hij dingen vertelt die zijn klas interessant vindt of omdat hij de klas zo meeneemt in zijn vak, dat ze zijn huiswerk toch maar maken, ook al is het niet zo boeiend.

Ook bij werkplekopleiden is motivatie belangrijk. Het liefst willen we natuurlijk dat de deelnemers zelf enthousiast zijn om te starten met hun opleiding. Maar ook nu is dat niet altijd het geval. “Ik vond het gewoon heel spannend, ik heb nooit goed kunnen leren. Maar dit ging over mijn werk, dit snapte ik. En toen ik eenmaal de eerste toets had gehaald, toen ging de rest bijna vanzelf.” Dit antwoord horen we heel vaak als we vragen hoe een deelnemer de opleiding ervaart.

Dat eerste stapje om weer te gaan leren, dat is het lastigste stapje om te zetten. Daarom steken we graag een hand uit naar de deelnemers. We zorgen bijvoorbeeld voor goede mentoren die klaar staan met raad en daad. “Maar wat nu als ze zeggen “ik doe dat omdat het zo moet van Lenny?”” vroeg een nieuwe mentor. Deze vraag riep meteen het beeld van de ploeterende docent bij me op. Mijn antwoord was voor Lenny verrassend: “Dan is dat prima. Als jij ze zo kunt motiveren dat ze beginnen met leren omdat jij dat wilt, dan doe je iets heel goed!”

Eigenlijk is het namelijk niet zo belangrijk of je leert voor jezelf of voor de leraar/mentor. Het is belangrijk dát je leert. Het moment waarop je ervaart waarom het geleerde waardevol is, dat is het moment waarop je de motivatie vindt om echt te willen leren. Vanaf dan gaat het leren vanzelf. Wij helpen graag bij het geven van dat eerste zetje!

Zonder feedback is leren niet mogelijk

Feedback geven

“Ik moest wel aan je denken, hoor, deze week. Er speelde iets op de afdeling, dus toen heb ik feedback gegeven.”

Goed feedback geven is niet eenvoudig en voor veel mensen geen vanzelfsprekendheid. In leersituaties is het wel noodzakelijk. Als je nooit hoort wat je goed doet en wat je kunt verbeteren, dan word je niet beter in je werk. Als je je collega’s wilt helpen met leren, dan is feedback noodzakelijk.

Feedback geven komt dan ook uitgebreid aan bod in onze mentorentraining. We oefenen hiermee en nodigen de deelnemers uit om op hun werkplek feedback te geven. Heel fijn als deelnemers dit dan ook echt gaan oefenen in de praktijk.

Het is ook heel normaal dat het soms even niet zo gaat zoals wij dat aan onze deelnemers leren. Als je boos bent, dan is het natuurlijk het verstandigst om even je mond te houden. Maar ja, soms is de feedback er al uit voor je het in de gaten hebt. Ja, ook bij ons. Het is vaak een geruststelling als deelnemers dat horen. Als wij geïrriteerd zijn, dan is onze feedback soms ook niet helemaal volgens het boekje. In leersituaties raken we niet zo snel geïrriteerd en geven we feedback volgens het boekje en ziet het er heel eenvoudig uit. Maar ja, wij hebben dan ook al heel lang geoefend.

En onze deelnemers zijn nu dus ook aan het oefenen. Bijkomend voordeel is dat die kleine irritaties, die soms al heel lang spelen, nu worden opgepakt als feedback oefening. De aangesproken collega was verbaasd, ze had niet door dat ze zich niet aan de regels hield. In de toekomst, zal ze dit niet meer doen.

Benieuwd wat wij onze mentoren nog meer leren? Neem dan hier een kijkje. Of bel ons op voor een afspraak, we vertellen je er graag meer over!

Het T-woord

“Ik weet niet zo goed hoe ik het allemaal voor elkaar moet krijgen…” Soms gaat het leven van een WPO-opleidingscoördinator niet over rozen. Tijdens een voortgangsgesprek vertelt de coördinator me alles wat nog niet klaar is. En ja, dat zijn wel wat dingetjes. Gelukkig is er ook heel veel wél voor elkaar. Bijna gaat de coördinator daaraan voorbij, daar hoeft hij immers niet meer aan te denken. Alles dat van je bordje kan is fijn. Nog fijner is het als je daar ook echt even bij stil staat. Geniet van het verzette werk en dat vieren. Gewoon, omdat je al deze stappen hebt gezet. “En”, zo zeg ik tegen de coördinator “je mag echt trots op zijn op je werk! Ik ben in ieder geval heel trots op alles dat je al gedaan hebt!”

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. De opleiding is gestart en de laatste module kan bijna aan de deelnemer worden uitgereikt. In de periode dat ik even een stap terug deed, heeft de WPO-coördinator 120 werkinstructies aangepast “zodat die kloppen met de modules.” Een mega prestatie. Gelukkig ziet hij dat zelf nu ook: “Je zei dat ik dat mocht vieren en dat hebben we ook echt gedaan! Het T-woord durf ik nog niet te gebruiken, maar al wel bijna. Over twee weken wil ik alles af hebben en dan ben ik best een beetje T.”